Slik blir øltrendene i 2021

Jeg har satt på meg sølvfoliehatten min og ser inn i fremtiden. Her kommer jeg til å gå igjennom fem trender jeg tror vi kommer til å se i 2021.

Først og fremst er det vanskelig å se noe nytt og revolusjonerende som er i fremmarsj. Dette er hovedsakelig basert på internasjonale trender. Det er ofte slik at det som blir populært i Norge først slår an i andre land som USA. Jeg tror heller at vi kommer til å se videreutvikling av trendene vi har sett de seneste årene.

Nummer 1: India Pale Ale

India Pale Ale (IPA) har i år tatt igjen Lys Lager i antall liter solgt på Vinmonopolet og er med det den mest solgte ølstilen. Nyeste salgstall fra Vinmonopolet, som er hittil i år frem til og med oktober, viser til en vekst på hele 40 prosent mot samme periode i fjor! Det er ingenting som tilsier at dette skal avta.

Det blir nok fortsatt de juicy og moderne NEIPAene som enda flere kommer til å oppdage. En del bryggerier tilsetter laktose for å tilføre en kremet og fyldig munnfølelse og en sødmefull smak. I 2021 tror jeg bryggeriene kommer til å bruke mindre laktose i sine IPAer.

Nummer 2: Alkoholfritt øl

NoLo-trenden er en internasjonal trend som står for «No and low alcohol». Organisasjonen Av-og-til skriver at Vinmonopolets salg av alkoholfri drikke har økt med 58 prosent fra 2015 til 2018. Ser jeg på de nyeste salgstallene i år, som er hittil i år frem til og med oktober har alkoholfritt hatt en vekst på 18 prosent. Men vi vet at de fleste kjøper disse produktene andre steder enn på Vinmonopolet.

Trenden med alkoholfritt er en konsekvens av helsefokuset som er i samfunnet. Spesielt unge i «generasjon prestasjon» ønsker å leve sunt, redusere kaloriinntaket og trene oftere. Alkohol krasjer med dette og fører til økt salg av drikkevarer med lavere eller ingen alkohol. På Vinmonopolet ser man skiftet fra brennevin over på lysere og lettere alkoholtyper som musserende vin og øl.

Her i landet synes jeg spesielt Nøgne Ø, Lervig og Klokk & Co har vært flinke til å utvikle denne kategorien ved å komme med spennende alkoholfrie øl. Jeg tror og håper denne utviklingen fortsetter i 2021.

Vi ser beina bakfra til en mann som jobber på en rett asfaltveien.
Større fokus på helse og trening gir ikke like mye rom for alkohol.

Nummer 3: Hard Seltzer

2020 var året der Hard Seltzer ble introdusert i Norge. Dette er en kategori som har tatt helt av i USA og det er grunn til å tro at den kan slå av i andre land, som for eksempel Norge, også.

Dette er ikke øl, men det er stort sett bryggeriene som lager Hard Seltzer. Dette er alkoholholdig drikke tilsatt smak og kullsyre. Hard Seltzer markedsføres som et produkt med lavt kaloriinnhold og er sukkerfritt. Som igjen passer inn med NoLo-trenden.

Dagligvarekjedene åpner opp for nye varianter, men det må nok mer til før dette virkelig tar av. Dette kan fort skje sommeren 2021.

Nummer 4: Surøl

Her stod jeg mellom surøl og Pastry Stouts. Valget falt til slutt på surøl. Dette er en bredere kategori som når ut til flere, og ikke i minst til flere settinger. I første halvår av 2020 har surøl kun stått for seks prosent av det totale ølsalget på Vinmonopolet. Men igjen vil jeg lene meg på salgstall fra Vinmonopolet hittil i år frem til og med oktober. Disse tallene viser at surøl har hatt en vanvittig vekst på 90 prosent i forhold til i fjor!

Det som må skje her, for at surøl virkelig skal ta av, er at flere varianter må bli tilgjengelig i dagligvarebutikkene. Det sitter lenger inne å få pilsdrikkere til å gå over til surøl enn til IPA, men jeg mener det er mulig. Vi er glad i syrlige viner, sider og eplejuice, så alt ligger til rette for at surøl kan bli populært. Kanskje det er navnet «surøl» som skremmer vekk de store massene?

Nummer 5: Øl med lavere alkohol

Her sikter jeg til øl i alkoholintervallet 0,7 til 3,7 volumprosent. Dette er kategorier som kjennetegnes som lettøl. Her er utvalget av håndverksøl nesten ikke-eksisterende, og det med god grunn: ingen kjøper det! Her må det en holdningsendring til for å åpne kategorien, og 2021 kan være året det skjer.

Det vi ser i dag er at folk ENTEN velger alkoholfritt ELLER et øl på 4,7 volumprosent. Det er ikke et alternativ for folk å velge noe midt imellom. Igjen er det nok dagligvarekjedene som må drive denne trenden frem. Men her er det ond sirkel ute og går – de tar ikke inn disse produktene siden ingen kjøper dem, så kategorien har liten mulighet til å vokse.

Det må igjen nevnes at øl med lavere alkohol passer med NoLo-trenden. Mindre alkohol gir lavere pris på produktet, færre kalorier og man kan nyte god drikke uten å bli beruset i lik grad som med drikke med høyere volumprosent. Vinn-vinn.

Husk å følge Ølbloggen på Facebook. Alle nye poster blir umiddelbart postet der, så slipper du å gå glipp av noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *