Så mye dyrere har øl blitt

Som vi alle vet (og blitt daglig påminnet i media) har prisene på stort sett alt har gått betydelig opp det siste året. Vi vet at matvareprisene har økt, så da er vel også nærliggende å tro at øl også er blitt dyrere? Men hvor mye har ølprisene økt det siste året?

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) har konsumprisindeksen (KPI) en økning på hele 7% fra januar 2022 til januar 2023. Inflasjon måles gjerne ved hjelp av KPI. Dette er den totale prisøkningen på alle varer og tjenester samlet.

IndeksMånedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)
Januar 2023Desember 2022 - Januar 2023Januar 2022 - Januar 2023
KPI Totalindeks126.10.27
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer118.71.612
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk119.21.85.1
Klær og skotøy96.9-6.12.6
Bolig, lys og brensel133-0.94.7
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo130.8-1.48.3
Helsepleie118.8-0.43.2
Transport132.53.311.7
Post- og teletjenester122.1-0.64.5
Kultur og fritid131.40.88.1
Utdanning130.602
Hotell- og restauranttjenester131.90.57.7
Andre varer og tjenester117-11.8
KPI-JAE Totalindeks121.30.26.4
KPI etter leveringssektor
Varer130.10.29.1
Tjenester121.80.24.8
Tjenester hvor arbeidskraft dominerer125.30.33.9

Kilde: SSB

Kategorien med høyest prisøkning, på hele 12%, er faktisk «Matvarer og alkoholfrie drikkevarer«. Se kolonne til høyre i tabellen over.

Vi ser også at kategorien «Alkoholholdige drikkevarer og tobakk» har økt 5,1% i samme periode. Så økningen her ligger litt under det totale gjennomsnittet, og et godt stykke under prisøkningen på matvarer.

Hva med alkohol?

Lagerøl (Pilsner og alt undergjæret øl) er jo definitivt den største ølkategorien som selges og står vel anslagsvis for kanskje 95% av det totale ølsalget. Dette er eneste kategori innenfor øl som SSB fører statistikk på. Her kommer det frem at den prosentvise prisøkningen har vært på hele 6,1%.

La oss sammenlikne med andre alkoholvarer det føres statistikk på. Igjen, se på kolonne til høyre for 12-måneders prisøkning:

Konsumprisindeks (2015=100)Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)
2023M012023M012023M01
02.1.1.1 Brennevin og likør115.82.63.6
02.1.1.2 Rusbrus119.50.83.6
02.1.2.1 Vin fra druer120.42.54.1
02.1.2.3 Sterkvin116.11.82.7
02.1.3.1 Lagerøl112.51.56.1

Kilde: SSB

Som vi ser av tabellen over har brennevin økt 3,6% i pris siste året. Vin har økning på 4,1%. Så det er tydelig at ingrediensene og produksjonen av øl har blitt dyrere enn annen alkohol. Ser vi på prisene i butikkene så ser vi også helt tydelig at prisene har økt.

Noe av prisøkningen skyldes rett og slett alkoholavgiftsøkningen også. Men vi vet også at råvarekostnader som korn (malt), glassflasker og aluminium har økt betydelig i pris, for å nevne noe, samt at en også rammes hardt av de økte strømkostnadene når en brygger øl.

Helt konkret vil det si at en halvliter Pilsner som i januar 2022 kostet kr 29,90 vil koste omkring kr 31,70 i januar 2023.

Til sist vil jeg skyte inn at statistikken til SSB bare går fra januar 2022 til januar 2023. Februar-statistikken kommer senere. Dagligvarebutikkene følger to «prisvinduer» der leverandørene får øke prisene: 1. februar og 1. juli. Det kan derfor godt tenkes at prisøkningen blir høyere når vi senere sammenlikner februar 2022 mot februar 2023.

Husk å følge Ølbloggen på Facebook. Alle nye poster blir umiddelbart postet der, så slipper du å gå glipp av noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *