Som vi alle vet (og blitt daglig påminnet i media) har prisene på stort sett alt har gått betydelig opp det siste året. Vi vet at matvareprisene har økt, så da er vel også nærliggende å tro at øl også er blitt dyrere? Men hvor mye har ølprisene økt det siste året?
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) har konsumprisindeksen (KPI) en økning på hele 7% fra januar 2022 til januar 2023. Inflasjon måles gjerne ved hjelp av KPI. Dette er den totale prisøkningen på alle varer og tjenester samlet.
Indeks | Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | |
---|---|---|---|
Januar 2023 | Desember 2022 - Januar 2023 | Januar 2022 - Januar 2023 | |
KPI Totalindeks | 126.1 | 0.2 | 7 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 118.7 | 1.6 | 12 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 119.2 | 1.8 | 5.1 |
Klær og skotøy | 96.9 | -6.1 | 2.6 |
Bolig, lys og brensel | 133 | -0.9 | 4.7 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 130.8 | -1.4 | 8.3 |
Helsepleie | 118.8 | -0.4 | 3.2 |
Transport | 132.5 | 3.3 | 11.7 |
Post- og teletjenester | 122.1 | -0.6 | 4.5 |
Kultur og fritid | 131.4 | 0.8 | 8.1 |
Utdanning | 130.6 | 0 | 2 |
Hotell- og restauranttjenester | 131.9 | 0.5 | 7.7 |
Andre varer og tjenester | 117 | -1 | 1.8 |
KPI-JAE Totalindeks | 121.3 | 0.2 | 6.4 |
KPI etter leveringssektor | |||
Varer | 130.1 | 0.2 | 9.1 |
Tjenester | 121.8 | 0.2 | 4.8 |
Tjenester hvor arbeidskraft dominerer | 125.3 | 0.3 | 3.9 |
Kilde: SSB
Kategorien med høyest prisøkning, på hele 12%, er faktisk «Matvarer og alkoholfrie drikkevarer«. Se kolonne til høyre i tabellen over.
Vi ser også at kategorien «Alkoholholdige drikkevarer og tobakk» har økt 5,1% i samme periode. Så økningen her ligger litt under det totale gjennomsnittet, og et godt stykke under prisøkningen på matvarer.
Hva med alkohol?
Lagerøl (Pilsner og alt undergjæret øl) er jo definitivt den største ølkategorien som selges og står vel anslagsvis for kanskje 95% av det totale ølsalget. Dette er eneste kategori innenfor øl som SSB fører statistikk på. Her kommer det frem at den prosentvise prisøkningen har vært på hele 6,1%.
La oss sammenlikne med andre alkoholvarer det føres statistikk på. Igjen, se på kolonne til høyre for 12-måneders prisøkning:
Konsumprisindeks (2015=100) | Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | |
---|---|---|---|
2023M01 | 2023M01 | 2023M01 | |
02.1.1.1 Brennevin og likør | 115.8 | 2.6 | 3.6 |
02.1.1.2 Rusbrus | 119.5 | 0.8 | 3.6 |
02.1.2.1 Vin fra druer | 120.4 | 2.5 | 4.1 |
02.1.2.3 Sterkvin | 116.1 | 1.8 | 2.7 |
02.1.3.1 Lagerøl | 112.5 | 1.5 | 6.1 |
Kilde: SSB
Som vi ser av tabellen over har brennevin økt 3,6% i pris siste året. Vin har økning på 4,1%. Så det er tydelig at ingrediensene og produksjonen av øl har blitt dyrere enn annen alkohol. Ser vi på prisene i butikkene så ser vi også helt tydelig at prisene har økt.
Noe av prisøkningen skyldes rett og slett alkoholavgiftsøkningen også. Men vi vet også at råvarekostnader som korn (malt), glassflasker og aluminium har økt betydelig i pris, for å nevne noe, samt at en også rammes hardt av de økte strømkostnadene når en brygger øl.
Helt konkret vil det si at en halvliter Pilsner som i januar 2022 kostet kr 29,90 vil koste omkring kr 31,70 i januar 2023.
Til sist vil jeg skyte inn at statistikken til SSB bare går fra januar 2022 til januar 2023. Februar-statistikken kommer senere. Dagligvarebutikkene følger to «prisvinduer» der leverandørene får øke prisene: 1. februar og 1. juli. Det kan derfor godt tenkes at prisøkningen blir høyere når vi senere sammenlikner februar 2022 mot februar 2023.
Husk å følge Ølbloggen på Facebook. Alle nye poster blir umiddelbart postet der, så slipper du å gå glipp av noe.